RCA wordt Cartel Agency en lanceert vier gespecialiseerde bureaus

In een voortdurend evoluerende marketing- en communicatiesector is het een kwestie van sturen en bijsturen om relevant te blijven. “Wij kiezen hierin resoluut voor experts en expertises, voor mensen en vakmanschap. Hebben we altijd gedaan, zullen we altijd doen,” zegt CEO Tom Van den Bergh. Die keuze krijgt vandaag een nieuwe naam: de agencygroep rond RCA en HeadOffice gaat voortaan door het leven als Friends of Cartel.

15 apr. 2025

Share via Mail
Fo C 2025 Tom Van den Bergh 1

Cartel Agency wordt het lead agency van de groep — naast vier gespecialiseerde bureaus.

“Afscheid nemen van een sterk merk doe je niet licht. RCA heeft een stevige identiteit opgebouwd. Maar het momentum is er. Het samengaan met HeadOffice en de participatie van Glowi – intussen bijna een jaar geleden – hebben een nieuw hoofdstuk ingezet. Nu zetten we de volgende stap, onder een nieuwe vlag. Of beter gezegd: onder nieuwe vlaggen,” zegt Tom Van den Bergh.

Cartel Agency wordt het lead agency binnen Friends of Cartel. Hier bouwen we merken en campagnes over sectoren heen, door expertises en services binnen de groep slim te combineren. Klanten zoals Wibra, BelOrta, Het Poetsbureau, CM en Opgroeien (Vlaamse Overheid) vertrouwen op dit collectieve vakmanschap.

Friends of Cartel: een platform voor gespecialiseerde bureaus

Met Friends of Cartel geven we de ruimte aan onze expertcenters om te groeien onder hun eigen naam. Want specialisatie verdient zichtbaarheid. En een eigen merkidentiteit maakt sterker.

Naast Cartel Agency zijn dit de vier vrienden waarmee we van start gaan:

  • Cartel Works — voor alles wat draait rond employer branding en recruitmentmarketing.
  • HeadOffice — voor contentmarketing en custom publishing.
  • Lex&Turner — voor branding en design met karakter.
  • RCA PR — voor PR in alle vormen: corporate en lifestyle, influencer marketing en crisiscommunicatie. Zij nemen ook de eervolle taak op zich om de RCA-erfenis levend te houden.

Waarom ‘Cartel’?

Cartel is een woord met gelaagdheid. Latijns van oorsprong. In onze taal klinkt het als ‘gilde’. Of, voor sommigen, met een scherp randje. “Oorspronkelijk betekent het een samenwerking. Een vereniging van vakmensen. En dat is exact wat wij zijn: een collectief van jonge wolven en doorwinterde experten. Mensen die kiezen voor het metier. Voor het ambacht van merken, marketing en communicatie,” licht Tom Van den Bergh toe.

Meer dan een naamsverandering.

Nomen est omen: een nieuwe naam is een krachtig signaal. Het markeert een nieuw hoofdstuk. Een bewuste stap vooruit. Om onze bureaus te versterken. Om talent aan te trekken én ruimte te geven. Om het verschil te maken in een sector waar inhoud, creativiteit en strategie samen het verschil maken.

Over Friends of Cartel

Friends of Cartel is de agencygroep achter Cartel Agency, HeadOffice, RCA PR, Cartel Works en Lex&Turner. De groep bundelt creatieve en strategische expertise in branding, digital, campagnes, content, PR en employer marketing. CEO Tom Van den Bergh stuurt het collectief aan, samen met de originele vennoten en een sterk team aan sleutelspelers binnen de verschillende agencies.

Friends of Cartel telt zo’n 100 medewerkers en realiseerde in 2024 een omzet van 26 miljoen euro. In april 2025 koos de groep voor een nieuwe merkstructuur en identiteit. Eerder, in juni 2024, vervoegde HeadOffice de groep en werd Glowi meerderheidsaandeelhouder.

Tot de referentieklanten behoren onder meer AS Adventure en Lapperre (HeadOffice), Wibra en BelOrta (Cartel Agency), Robbert Half en Ricola (RCA PR), Stad Antwerpen en Opgroeien (Cartel Works), en de Raad van State en Recor (Lex&Turner).